Osservatorio E-Care
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veronica.esposito
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E-Care: una rete di servizi per anziani fragili ed altre fasce deboli di popolazione

Referent name Carla Surname Fiori
Telephone 051 4208409
Company Cup 2000 S.p.A. Email address carla.fiori@cup2000.it Website http://www.cup2000.it/e-care//index.htm

State Italia

Region: EMILIA-ROMAGNA

Province Bologna

Status: Operating

Data avvio 1-01-2005

Project Mission

L'obiettivo primario che il progetto e-Care si pone è quello di proseguire e perfezionare il mantenimento, per quanto possibile, dell’anziano fragile a casa propria attuando forme di aiuto a supporto dei caregiver integrando e coordinando le "reti" di sostegno (sociali e sanitarie) che possono facilitare la permanenza a domicilio dell’anziano, pianificando percorsi di assistenza personalizzati per far diventare la casa dell'anziano il "luogo" in cui essere regolarmente seguiti e assistiti con attività rivolte al miglioramento della qualità della vita come la socializzazione, le opportunità ricreative e culturali di compagnia e di svago al fine di mantenere attiva la vita della persona anziana, contrastandone il rischio legato alla "solitudine involontaria".

Involved subjects

Main Target Anziani ultra-settantacinquenni in situazione di fragilità e/o di solitudine

Inclusion Criteria

  • Age Class
  • Other Condition
Altre condizioniSolitudine e fragilità
Under which payment conditions are the provided services supplied?

Gratis


Results


Expected Results
Ritardare il passaggio dalla condizione di autosufficienza a quella di non autosufficienza, fornire strumenti per migliorare l’integrazione fra sociale e sanitario, valorizzare il ruolo delle risorse sociali del territorio


Results
Produzione di informazioni condivise attraverso un sistema di raccolta dati sulle persone anziane e sulle risorse sociali del territorio, in un’ottica di prevenzione


Implemented technologies in brief
Call center, telefono, internet


Innovations by the project
Integrazione fra soggetti istituzionali e risorse del territorio


Transferability of the project
Il modello è trasferibile


User Number

Expected 2000 Include 1000

Public partners (National Health Services, Communes, Provinces, Universities, other State companies, public welfarist or benefit institutions, companies held by regional or local shareholding participation, private accredited organisations):

Main Operator AUSL Bologna
Altri soggetti Comuni della provincia di Bologna, Provincia di Bologna, CUP 2000 S.p.A.

Associazioni di volontariato e altre forme associative (Sindacato, ONLUS,...) :

Main Operator AUSER Bologna, RIVIVERE, UISP Provinciale, Università Primo Levi, INPDAPOLTRE, C.S.I., CNA Bologna, Sindacati Pensionati SPI-CGIL, FNP-CISL, UILP-UIL della Provincia di Bologna, Croce Rossa Italiana, ACLI, AVAD, ANAP Confartigianato Bologna, ARCI Bologna, CNGEI Bologna, AVIUSS, Edelweiss Bologna, Banca del tempo quartiere Reno, Istituto Carlo Tincani

Projects sponsors:

Main Operator AUSL Bologna (FRNA - Fondo Regionale Non Autosufficienza)

Project realizers:

Main Operator AUSL Bologna

Soggetti gestori del progetto:

Main Operator CUP 2000 S.p.A.

Organization

Has the project been provided with a form of autonomous organisation for its realisation and/or management (Consortium, Company, Temporary Company Associations�) Yes

Outward communication:

Does or did the project involve taking actions for outward communication? Yes
Informativa agli anziani coinvolti e ai loro familiari, campagne di sensibilizzazione
Does the service reach the users at home? Yes

Canali comunicativi :

  • Line Telephone
  • Cell Phone
  • Tele-help activating devices

Involved Professional

Is the service aviable H24?
no

Is the service aviable 7/7?
no
Week Covering

    Is the service available every day of the month?

    no


      Involved professionals supplying services to the user:

        Tecnici con competenze ICT

        Does or did the project provide professional training?
        no


        Does or did the project involve taking actions to boost its use?
        no



        Call contact center

        • Yes, for inbound activities (activities performed by inbound phone calls made by the users)
        • Yes, for outbound activities (activities performed by outbound phone calls made by the operators)

        Number of Operators 7

        Does the centre involve back office duties?
        Yes

        Are the back office staff separated from the front office staff?
        no

        Does the back office make use of a specific software to survey and elaborate the data:
        regarding the quality and volume of the supplied services?
        Yes
        regarding the service users (socio-sanitary files, patient folders or similar)?
        Yes
        Dossier assistito
        Is the centre helped by qualified sanitary or social organisations, for the evaluation of the data it surveyed by supplying the service/s?
        no
        Are there available links to structures/networks which ensure telemedicine/emergency service?
        no
        Are there available links to qualified networks of doctors (i.e. general practitioners), health or socio-sanitary workers?
        no
        Are the surveyed data used to enter the user into a sanitary or socio-sanitary register?
        no

        Which services are delivered through the Net?

        • Information on Health Services
        • Health services booking (CUP)
        • Tele-company
        • Tele-surveillance
        • Tele-help
        • Information on social services
        • Tele-assistance
        • Tele-monitoring

        In order to supply the aforementioned services, which technologies does the Net use?
        Dossier paziente, banca dati del volontariato

        Is the software you use covered by an open source license?
        Yes

        Connectivity

      • Su linea telefonica fissa
      • Classification

        A2
        Già operativa, con una gestione a regime di almeno tre mesi, che coinvolga almeno:
        • un Ente pubblico, oppure
        • una struttura assistenziale sanitaria pubblica, o privata accreditata, oppure
        • una struttura socio assistenziale pubblica o privata
        rivolta ad un target (tipologia già indicata nel documento - vedi Parte Prima) superiore a 100 utenti presenti sul territorio
        Data di ultimo aggiornamento delle informazioni rilevate: 20-07-2008

        Anno Scheda: 
        2008